Terdapat ralat dalam alat ini

sentuh hatiku

ALLAH PEDULI

Selasa, 19 Oktober 2010

pengajaran buat semua...MENGENAI CINTA DAN PELAYANAN

dis is a story about a boy..
lelaki ni orgnya baik sgt. slalu melayani Tuhan dan rajin. tp syg... kerana perempuan dia mulai jd lemah. dlm diam dia rupanya ada 2 org kekasih. mslhnya bukan itu. mslhnya dia terlanjur jatuh cinta dgn tunangan org. dan skg tunangan org tu dibenci sluruh keluarganya bahkan dia bertekad mau memutuskan pertunangannya. yg sedihnya.. kekasih lelaki tu yg sorg lg terlalu mencintai lelaki tersebut. skg dia benar2 merana dan jiwanya tertekan. dia tak lg tersenyum seperti biasa. jauh di dasar hatinya ada luka yg sgt dalam. kekecewaan menutupi segalanya yg ada padanya. dia kehilangan kekuatan yg slama ini ada padanya. lelaki itu pula bingung untuk membuat pilihan.. di saat si lelaki bingung untuk membuat pilihan kekasihnya amat terluka shingga ingin meninggalkan Tuhan. sakit di hatinya benar2 membuatnya khilangan identiti dirinya yg sebenar. perempuan si tunangan org pula hanya tersenyum krana kelebihan yg ada padanya. walaupun seluruh keluarganya membenci dirinya tetapi mendapatkn si lelaki itu dgn mudah merupakan kemenangan yg membuatnya ketawa dengan sgt riang. tanpa memikirkan keluarganya yg amat terluka dan org2 di sekelilingnya yg juga sakit dan terluka, dia msh mampu tersenyum. apakah rencana Tuhan bg mereka ini? apakah cinta itu terlalu besar pengaruhnya? si lelaki bukan lg seperti yg dikenali 2 thun yg lalu. si lelaki ini sudah terlanjur dgn kedua2 perempuan ini.. dan tiada lg semangat berkobar2 utk melayani Tuhan spt yg ada pdnya dulu. si kekasih kini terluka, sedih yg amat, kecewa yg menusuk jantungnya.

>>>>>>>>>>>>>............................

Dalam kes seperti ini, ramai pelayan yang jatuh kerana percintaan, ia sungguh realiti dan ia berlaku hampir semua gereja, Harus diingatkan perasaan cinta dan tertarik kepada orang lain adalah natural. Ttp kita harus punya rasa Takut akan Tuhan, Yesus telah memberikan keselamatan yg kekal kpd kita. Dan ada org sanggup meninggalkan iman mereka, seperti dia suka tempat yg disebut Neraka....

Untuk orang yang serious dalam mencari pasangan, orang itu harus ada kesetian, kepercayaan, tanggungjawab dan ada rasa Takut AKAN TUHAN dalam segala perlakuannya...

menurut stry d ats, pelayan itu belum matang dari segi rohani , cuma merasakan dirinya begitu kuat kerana ilmu alkitab ada dalam kepalanya ttp tidak melakukan firman itu.

Lelaki yang sejak mula TIDAK TAHU MEMBUAT PILIHAN ADALAH LELAKI YANG GAGAL. Orang sebegini akan terus menerus membuat kesalahan dalam hidup, kecuali jika dia bertobat dan rela di pimpin oleh Roh Kudus. Mungkin itu gembirakah? gembira memiliki lelaki seperti ini?.. Yang penting anak2 Tuhan mesti ingat ini, Kalau anda berada dalam keadaan seperti itu, bertemu dgn orang yang dua hati mau pilih kamu atau 'dia', tinggalkan saja orang ini. It's true... orang ini seperti nahkoda/kapten yang naik Kapal tanpa membawa Peta atau Radar utk membawa anda sampai ke destinasi yang tepat. Akibatnya, Anda hanya akan terus tinggal di atas laut diombang ambingkan ombak, panas, hujan sampai kapal pun nak reput... Oleh dr itu, belajar membuat keputusan yg dipimpin oleh Roh Kudus...

Menyentuh tentang kehancuran hati...Untuk membolehkan Tuhan mengalirkan kesembuhan, terlebih dahulu ampuni dan lepaskan si pemuda itu dari akar kepahitan sang kekasih yang terluka. Tuhan tidak dapat bekerja andai tembok hati kita dipagari oleh kepahitan dan kekecewaan yang sehingga menjadi dewa merajai hati. Oleh itu, belajar untuk mengampuni & melepaskan pergi kekecewaan itu. Akui bahawa diri memang kecewa dan terluka dan dengan sepenuh hati juga ikhlas mengampuni pasti akan ada kelegaan dan penyembuhanNya.

kisah yg pernh terjadi beserta komen yg di sharing oleh anak Tuhan di anakdomba.com...

jadikanlah ini sebgai suatu pengajaran... jngan pernh menilai cnta ke tahap yg membahagiakn jika kita tdk tahu utk bercinta... biarpun umur kita nie dah mencapai 25thun ke atas tp bukan semua org tu fham mksd cinta yg sejati....saya akan sharg d msg strusnya....

cinta@love

tdk bnyak n tdk kurg jg yg mngerti mksd cinta....

Cinta memerlukan kematangan dlm apa pun aspek... jgn hnya tahu mahu bercinta sahaja....ada cinta yg blh dipakai iblis...
ingat satu hal!!cinta tdk akan memberi kita apa2 mkna sekiranya kita tdk mnyerahkn sgala-galanya di tngan Tuhan...
seperti msg yg sa berikn sbentar td... ada satu ayat yg mngatakn... adakah itu rencana Tuhan?? Tuhan tdk mrencanakn sesuatu hal sperti itu... semua itu adalah cobaan dr si iblis yg cuba mnjatuhkan kita... dlm frman jg ada ckp..Tuhan tdk prnh mnguji kita... Tuhan mngizinkan kita di cobai kerna Tuhan ingin mnilai sejauh mna tahap keimanan kita...
lihat saja tema SIB... BERIMAN DINAMIK... iyakn? sdh di lihat dan ofcoz kita tau.. so... praktikkanlah hal itu...

berbalik kpda topik...bnyak sdh kes terjdi kerana cnta...
-bnuh diri
-jatuh dlm plyanan
-melupakn Tuhan
-dan bnyak lg

mngapa sa ktakn yg berumur 25 ke atas pun mc ada jga yg tak knal itu cnta? sbb.... mreka masih mnganggp bhwa cnta itu nyawa mereka... apabila kita mencintai seseorg maka kita jg bersedia melepaskn dia... apabila kita sayanag dan mngasihi dia maka kita tdk akan melakukan hal terkutuk bersama dy... iblis sntiasa memerhati kita.. antara iman kuat atau tdk jnji iblis puas... so, kita kena hati2... dan ada lg satu kes... d mna kita nie couple dgn sesorg tp alih2 dia mau tunang atas khendak keluarga... lelaki nie mmg kecewa... tp nasihat sa... klu ada kes seprti ini... mgkn itu bukanlah jodoh kmu.. dan bersedialah utk mlepaskn... jangan hnya krana kmu sgt mnyayangi dia maka kamu tdk mau melepaskn dia.... ingat, di saat kita melepaskn dia di saat itu la kita mnghancurkan tembok kehancuran hati kita dan di saat itu kita adalah pemenang....

Tuhan sangat menyayangi kita... dan Dia ingin sngat agar kita jg mnyayangi Dia.... dlm frman ada mnyatakn bhwa, stiap org ada yg akan berkhawin dan ada jg yg tdk akan berkhwin...

Renung2kanlah... Tuhan memberkati...

Jumaat, 15 Oktober 2010

From Mafia Boss to the Cross...Dr. Bruno Caporrimo

Thanks kpda teman sa yg kc pnjam buku tu... Tuhan memberkati...

pengenalan- buku tu ttg mantan mafia yg di pakai Tuhan utk melakukan banyak mujizat.... Beliau prnh prgi ke beberapa buah negara termasuk Malaysia.... bekas perdana menteri kita dr. mahathir n ahmad badawi prnh dgr pasal frman yg d smpaikn oleh beliau...
beliau merupakn seorg pencuri permata no.2 d amerika..
dr buku tu bnyak point yg sa dpat... nie la yg mau sharg dgn kamu nie... hehehe.... coz buku tu sgt2 memberkati sa so sa pun mau kita suma d sni d berkati...

>>>>>>.............

- banyak kesalahan dlm kehidupan kita bkan krana kesalahan Allah atau sesama kita, tp krana pekerjaan iblis yg memanfaatkn kebodohan kita. (alkitab memerintah kita utk mencari hikmat, pengetahuan dan pngertian..)

- Yohanes 15:7.. "jikalau kamu mengasihi Aku, kamu akan menuruti segala perintah KU"..

- kekayaan besar dan hidup yg kekal ada d dlm Yesus Kristus.

- Amsal 10:2.. Harta benda yang diperoleh dengan kefasikan tidak berguna, tetapi kebenaran menyelamatkan orang dari maut.

- ingat, bhwa iblis bekerja d sebalik kpribadian dan sifat kita dan melalui pkerjaan y tdk memberkati. salah satunya org sperti ini penuh dgn kesombongan, tipu muslihat, kelemahan dan slalu berniat menipu diri sndri dan org lain. alkitab jga ada mengingatkan kita bhwa tdk memiliki sifat sperti yg dipakai iblis.

- Firman adalah hukum tertinggi di pengadilan.

- Mafia dlm penterjemahan ibrani ialah 'iblis atau setan'.

- semua kejahatan adalah dosa tp ada dosa yg tdk mendatangkan maut. (1 Yoh 5:17)

- iblis suka mngendalikn fkiran manusia dan memancing org utk berbuat dosa.

- Jangan bersusah payah utk menjadi kaya, tggalkn niat mu.

- Ubat terlarang sperti mngambil dadah berlebihan membuat fkiran dan tubuh terbuka terhadap pengaruh iblis. serangan supernatural iblis merosakkan kemampuan dan karakter kita sbgi ciptaan Allah.

- Alkitab mnyatakan, semua jenis perjudian mahupun mnuman yg beralkohol adalah pnyembahan berhala, keserakahan, dan sama dgn sihir. (kolese 3:5)

- Jgan terlibat dlm kes2 yg ilegal krna kita akan hancur. kita tdk akan prnh menang. Allah mngawasi kita dan Dia mnginginkan rencana lain untk hidup kita. jd, jngan berbuat bodoh.

>>>>>>>......

tujuan buku kesaksian tersebut d tulis utk mngingatkn kita bhwa kejahatan tdk memberi kita sbrg faedah apa2.. (yeremia 4:22)

=bnyak lg sbenarnya point yg blh kita pelajari tp stakat nie saja sa dpat kongsi coz masa tak mngizinkn.... kita jumpa d nex sharing dr saya..... slam damai....

erat bersatu dan sehati sepikir

1korintus 1:10. Tetapi aku menasihatkan kamu, saudara-saudara, demi nama Tuhan kita Yesus Kristus, supaya kamu seia sekata dan jangan ada perpecahan di antara kamu, tetapi sebaliknya supaya kamu erat bersatu dan sehati sepikir..GBU^^

1 BAHASA
1 BANGSA
1 KELUARGA
1 NEGARA
1 KASIH
1 DI DLM TUHAN...

renung2kanlah kejadian spnjang kehidupan kita...

pelbagai persoalan yg sering terlintas d fikiran kita di saat kita dlm kesusahan dan membutuhkan Tuhan.... kenapa & mengapa harus terjadi dlm diri kita...
seperti halnya dlm frman... Tuhan mngetahui akan segala sesuatu dan DIA tdk akan membiarkan kita dcobai melebihi kekuatan kita...

saat ini saya mengajak kita utk merenung sendiri...
> adakah Tuhan itu bersama kita....?
* jika kita berkata 'YA', mngapa sering kali kita berkata "kita semakin
jauh dari Tuhan"??
= sbenarnya, Tuhan mmg tdk prnh menjauhkn driNya dr kita tp kita
sendri yg rsa gtu. Hal ni menunjukkan kita memasang benteng di hadapan DIA.... wlupun kita mgatakan 'saya smakin jauh dr
Tuhan' tp percayalah...Tuhan tu ada dihati kita.. DIA sntiasa
mnggenggam tangan kita....cuma kita saja yg perlu bersuara utk memnggil DIA...

>jadi kenpa kita kata Tuhan maha mngetahui klu kita mc harus memggil DIA??
*ya...Tuhan maha mngetahui... DIA mngetahui stiap kebutuhan kita sbgai anak2NYA... hanya org yg sungguh2 di hadapan DIA yg akan dijawab.. dlm frman pun ada ckp... tdk semua yg berseru "Tuhan,Tuhan" akan msuk ke kerajaan syurga...
so, begtu jga halnya apabila kita ingin memnggil dan berseru kpda Tuhan... jgn menganggap apbla kita beriman tp kita tdk mggil DIA, kita akan d bantu... tp Tuhan ingin melihat sejauh mana keikhlasan kita berkata-kata di hadapan Tuhan... sbenarnya setiap yg kita lalui, Tuhan tdk akan membiarkn hal yg teruk terjadi tp sbgai teguran utk kita...

apabila kita berpura2 melayani Tuhan...percyalah... Tuhan tdk akan menjawab doa kita tetapi hnya mendengar dan melihat...

Yakobus 1:22 Tetapi hendaklah kamu menjadi pelaku firman dan bukan hanya pendengar saja sebab jika tidak demikian kamu menipu diri sendiri. 1:23 Sebab jika seorang hanya mendengar firman saja dan tidak melakukannya, ia adalah seumpama seorang yang sedang mengamat-amati mukanya yang sebenarnya di depan cermin.GBU

Adakah kita siap melepaskan seseorg yg kita sayang...

relationship bukan bermksd hnya untuk disayangi n mnyayangi... tp jga membawa mksd kita hrus sentiasa bersiap sedia dlm apa jga kedaan yg akan kita hdapi dlm perhungan... jgn prnh mnganggap nyawa kita terletak d tngan psangan kita... perlu diingat! Nyawa kita terletak d tngan Tuhan.. jika kita meletakkn nyawa kita d tngan saudara kita ini mnunjukkan bhwa kita sama sperti mnyembh berhala... ingat... selain Tuhan, iblis mmg blh mngambil nyawa kita... tp cuma mgambil bukan membgkitkn... hanya Tuhan yg blh memberi hidup dan membangkitkn org mati... iblis hnya tahu mngambil nyawa tp untk mengembalikn tidak akan pernh!!........

beralih semula kpda topic kita td....

*Apakah mksd MELEPASKAN HUBUNGAN???

>melepaskn hubungan bererti 'saya' tdk dpt melakukannya utk org lain tp itu bukan bererti kita berhenti utk mempedulikannya.

>melepaskan hngan adalah kesedaran bhwa 'saya' tdk dapat mngendalikn org lain tp itu bkan bererti kita mngasingkn dri dr c dia.

>bererti memberikan kesempatan utk belajar dr consistency(kemantapan dlm bertindak/ kekentalan) yg dialami, bukan utk memampukn.

>melepaskn hbngan bererti peduli kebaikan masing2.

>bererti memberi dukungan/sokongan, bukan memperbaiki.

>melepaskn hbngan bererti mnganggap org lain sedarjat/setaraf dgn kita, bukan utk mnghakimi(cthnya: kita betul dan dia salah)
Shallom....mari kita renung2kan hal nie dlm diri kita...


 Adakah kita siap melepaskan seseorg yg kita sayang...



>melpaskn hbngan bererti membiarkn org lain menentukn hasil tndakan mereka sndiri, bukan turut campur utk mnentukn hasil.

>bererti mngizinkan org lain mnghadapi knyataan, bukan bersikap melindungi

>bererti supya 'saya' belajar menerima, bukan menolak

>bererti mnyelidiki klemahan 'saya' sndri dan memperbaikinya, bukan merengek/menderu(whine/whimper) @ menyalahkn @ berdebat dgn org lain.

>bererti siap menerima keadaan apa adanya dan mnghargai moment/detik/saat tersebut, bkan mnyesuaikn sgla sesuatu sesuai/mngikut keinginan 'saya'.

>bererti 'saya' mencuba n berusaha menjadi dri sndri sperti yg diimpikn, bkan mngkritik atau mngatur siapa pun.(jgn pnting dri sndri)

>bererti 'saya' HIDUP DAN BERTUMBUH untk masa depan, bkan menyesali masa lalu..

>juga bererti kita mengasihi lebih lg dan mnghindar rasa takut! Allah berfirman, "Sebab Allah memberikan kpda kita BUKAN roh ketakutan melainkn roh yg membangkitkn kekuatan, kasih serta ketertiban".

Akhirnya, jika kita sdh mngampuni sseorg utk ksalahan apapun, kita sdh mnjadi seorg pahlawan..